Modelaříme
Obří Volcano - Raubíř v hale - Jirka Michálek v Alpách podruhé - Papírový pilot 2009 - Jirka Michálek v Alpách - Stihači na start - Mýto 23.5.2009 - Legenda zvaná Easystar - Jak to bylo se žlutou cessnou
Obří Volcano - Raubíř v hale - Jirka Michálek v Alpách podruhé - Papírový pilot 2009 - Jirka Michálek v Alpách - Stihači na start - Mýto 23.5.2009 - Legenda zvaná Easystar - Jak to bylo se žlutou cessnou
Je to sice už dva roky, ale dodnes jsem nezapomněl na dění kolem obřího Volcana (3,7m RC elektrovětroň VOLCANO od firmy Valenta Model), kterého chtěl Jirka od začátku vybavit neskutečně silným americkým stříďákem Neo. Asi dvoukilowatový(!) motor točil vrtulí tak rychle, že se dvakrát rozlétla. Jirka to popisuje i různě po webu - dlužno dodat, že když praskla podruhé, byl jsem to já, kdo model při zkoušce držel na balkóně v rukou (a způsobený úlek mne téměř dočasně zbavil vědomí :oD)!
Potom ale sehnal nějakou dokonalou vrtuli z Německa a začal úspěšně létat. Můžete zkouknout několik videí, která jsem natočil na Butovickém hradišti - nejlepším "modelářském letišti" široko daleko... Tady je start, tady adrenalinový průlet, všimněte si, jak sviští vzduch, je to krásně slyšet. Ne, že bych se bál, když se k nám stroj rychle blížil, ale cítil jsem jakýsi zdravý respekt, či co. Stáhněte si trochu delší let. A nakonec elegantní přistání.
Byly to skvělé zážitky. A ještě jsem si vzpomněl, že Jirka byl později s Volcanem i v Alpách. A to také rozhodně stojí za shlédnutí!
Prohraboval jsem se staršími videi s modelářskou tématikou a našel jsem několik pozoruhodných. A ještě pozoruhodnější je, že ve všech je nějak účasten Jirka Michálek, Pan Modelář, známý a oslavovaný. Koneckonců, právě on je hnacím motorem a motivátorem mých modelářských (nijak oslnivých) snah.
Video, které předhazuji vplen, je z březnového létání v hale na Lužinách. Sám ON, tedy JM, ostře a nevybíravě svým halákem zaútočil na anténu a několik kolegů modelářů. Chápu to tak, že člověk, který nemá model dokonale "v ruce", by si něco takového nemohl dovolit. Video si můžete stáhnout zde. Podivuhodná osobnost Jirky Michálka mne natolik fascinuje, že bych klidně mohl založit Fanclub Jirky Michálka. A koneckonců, proč ne...tak já ho tedy tímto zakládám! Sám JM s tím třeba nakonec sám rád bude muset souhlasit!
Doplnění: Jelikož výše uvedené drobné video vzbudilo zájem, přidávám další videa z létání v hale: Při testu motoru praskla gumička, upevňující vrtuli (chrastilo to, jako když kolem prolétne saranče), potom na mne dělal Jirka senzační nálety, a ještě si můžete stáhnout první, potom druhý a nakonec třetí důkaz Jirkových nadpřirozených pilotážních schopností. Mohl by být stíhacím pilotem. Suše!
NYX F3F 4 v Passo Pordoi - ještě jednou Jirka Michálek, ale s jiným érem v létě 2009.
Již 8. ročník Papírového pilota proběhl za příjemného počasí v sobotu 7.11.2009. Nebudu nudit s notoricky známými fotkami rozjásaných dětí s vlašťovkami či rozličnými létadly z kartónových obalů, odvážně zde zveřejním jen dvě videa: Hod a let mého stroje Mrkvová omáčka MRK-1, a unikátní záznam startu a dokonce letu Trhačovic rakety, jejíž označení jsem zapomněl...jen to zkoukněte, stojí to skutečně za to :oD!!! Můj kartóňák jsem postavil cca za pět minut, Trhačovic stroj urobily jeho děti, motor spáchaly z nefunkční čongské raketky.
Je to tradiční akce modelářů z Mýta
(http://www.amgmyto.cz/)
, co mají letiště kousek od železniční zastávky Kařízek na Rokycansku. Jezdíme tam pravidelně už pár let a ani letos to věru nebyl promarněný čas! Na webu jsem už našel několik galerií fotek z této akce a tak zveřejním jen tuto:
Šlo do vzduchu několik velkých letadel (myslím, že Alky nebo Albatrosy) se spalovákama a dělali nálety tady na toho šílence v přilbě. Ten si předtím přinesl za dráhu překližkové modely vojenské techniky s římskými svícemi nebo co, všechno to odpálil a potom střílel proti letadlům světlice jak o život! Naprosto mě ta scéna nadchla, jsem rád, že takoví lidé, co si umí takhle hrát, existují. Jeho roli jsem mu tiše záviděl.
Bylo vystaveno i létalo mnoho nádherných letadel, dokonce i (viděl jsem ho tam už i rok dva či předtím) proudový Saab. Ale poprvé jsem tam viděl obrovský (asi 3,5m rozpětí) jednoplošník Bristol M.1C, někdy z 1. světové. Vážil asi 18 kg. Chvíli po startu se mu přerušil přívod paliva do motoru a stroj provedl noblesní nouzové přistání do pole. A zakončil jej pomníkem a efektním, pomalým převrácením na záda. Podařilo se mi to celé zachytit tady: Bristol s nouzovým přistáním, ke konci soutěže letěl ještě jednou, a to kus nad ním prolétal zvědavý ultralight obdobné velikosti :o))) - to si můžete prohlédnout tady: Bristol podruhé. Ještě mne zaujal model stíhačky Mirage 2000 s dmychadlem s ovládaným směrem výtoku "spalin z trysky". Díky tomu s ním dělal modelář ve vzduchu neskutečné kousky. Startoval velmi netradičně - na gumě, a tady je ještě jedno video z letu. Videa mám v lepší kvalitě (.mov), kvůli velikosti jsem je převedl do (.avi), proto kvalita nic moc.
O akci je psáno podrobněji třeba tady, pěkné fotky jsem našel na webu mmj. tady a ještě tady. Další velká akce bude u Mýta 25.7.2009 - Modelářská pouť, to tam bude létat všecko, nejen stihači.
Kdo modelaří, tak asi bílého pěnového Easystara zná. V základu se stejnosměrným motorem čtyřstovkou a NiMh sedmičlánkem. Rozpětí asi 1,4 metru, hmotnost asi 0,6 kg. Tlačná vrtule je senzační věc, pokud někdo začíná. Těch karambolů a letadlo je letuschopné dodnes. Pěna, z které celý stroj je, je neskutečně odolná.
Neočekávané a senzační bylo zjištění, že unese i malý digifoťák, s hmotností asi 150 g včetně akumulátorů. A ještě slušně stoupal. První let s foťákem však dopadl hrozně - přetížený stroj se mi zřitil (ani nevím proč) z výšky nějakých 20 m po nose rovnou do oranice. Čumák byl hodně zdeformován (pak jsme ho rovnali nad horkovzdušnou pistolí), foťák jsme našli odřený ale funkční několik metrů vedle. Ale další lety už se vydařily a přál bych vám zažít to vzrušení, když jsme si poprvé přehrávali první úspěšné video.
Rozhodně jsme udělali dobrou úpravu - nastavili jsme směrovku, původní málo zabírala. Vzrušující bylo i létání na svahu Rané ve Středohoří. Dokonce se jednou vyviklala křídla a letadlo bez poničení spadlo na zem - je to zachyceno i na videu na konci článku. Nenechte se vylekat zvukovou kulisou - foukal opravdu silný vítr. Létat se dalo, protože byl stálé rychlosti i směru.
Na těchto snímcích je již Easystar notně opravovaný, jde o fotky ze šíleného lítání na Rané. Na druhé fotce souboj se samokřídlem a dravcem. Dravce vůbec modely přitahují - tedy dokud nezapnu motor. Je vidět zvětšená plocha směrovky.
To nejúžasnější na Easystaru - unesl malý digitální foťák. Na záběrech Prokopské údolí - jeho západní část s vévodícím butovickým hradištěm.
Záběry z "letiště" nad Řeporyjemi (kromě první fotky - je na ní Nová Ves, startoval jsem z hradiště). Na druhém záběru Stodůlky, na třetím Velká Ohrada a v dálce Prokopák. Škoda, že nám řeporyjské "letiště" pomalu mizí, zastaveno bytovými komplexy.
Vyměnili jsme původní motor čtyřstovku za čtyřistaosmdesátku, to byl dobrý tah. Ale strašně silný střídavý motor AXI 2814/12 a k tomu lipolkový tříčlánek s úděsnou kapacitou, který jsme použili v těžší Cessně (viz starší článek dole) nám nedal spát. A tak jsem ho voperoval do Easystara. Na obrázku vidíte držák motoru, vyrobený z krabičky na východoněmecký barevný film zn. ORWO z 80. let min. století. Dělalo to s ním šílené věci (né to ORWO, ten axík!), létal skoro kolmo nahoru jako stíhačka (AXI 2814/12 je myšlen až pro 2 kg těžká letadla, výkon asi 200W). Jeden start je dole na videu.
Původní motor - v tlačném uspořádání, na dalším snímku již zamontován silný AXI 2814/12. Na třetím snímku držák nového motoru. Aluminiová proprieta.
Tady jsou některá videa. Pravda, těžko jsem vybíral, mám jich hodně, Easystar nalétal pěkných pár kilometrů...:
Start s foťákem na školním hřišti nad Prokopákem. Dole jsme my při tradiční akci "Papírový pilot"., Dovádění v děsném větru konstantní síly na úpatí Rané v Českém Středohoří., ještě jedno, ještě s uvolněním křídel, start se supersilným axíkem AXI 2814/12.To je ta, co visí u nás v pokoji u stropu. Hm, - časté dotazy, kdy poletí a časté odpovědi - "...ta už přece lítala!" Už je to dva a půl roku.
Dostali jsme ji od Matěje V. z Tarantule - jako tuším nesestavenou singapurskou (nebo tak ňák) stavebnici z osmdesátých let minulého století. Ale byla kompletní a letadlo jsme z ní skutečně postavili. Jirka Michálek nám pomohl potáhnout křídla a pod. a koupili jsme do ní strašně silný střídavý motor AXI 2814/12 a k tomu lipolkový tříčlánek s úděsnou kapacitou. Stroj to byl nádherný a chtěli jsme jej vybavit foťákem.
Záludnost největší však byla, že stroj měl ovladatelná pouze ocasní kormidla, nikoli křidélka na křídlech - a bez nich se to těžko řídí...a to byl, prosím pro začátečníky. Nevím, proč pro začátečníky rovnou nedělají jen stroje ovládané jen křidélky a výškovkou.
Letové zkoušky probíhaly na rozestavěné části dálnice či čeho v polích západně od Řeporyj, dnes už tam ale frčí auta. Přikládám i videa, pozoruhodné jsou i řeči, kterýmije děj na nich provázen...aspoň teď se mlátíme smíchy, když si to znova pouštíme.
Ve videích je vidět několik nezdařených startů, které probíhaly v několika dnech, neb se nám párkrát podařilo ulomit vrtuli již při nevydařeném vzletu a museli jsme tedy shánět novou a novou - byly asi čtyři. Stroj však nakonec skutečně letěl - byl hodně vysoko, let trval asi 10 minut. Při nízkém plachtění však došlo ke ztrátě rychlosti a nekontrolovanému pádu, který se nepodařilo vybrat. To již na videu není. Poškození byla rozsáhlá, slepili jsme stroj jakž takž vteřiňákem, vyndali motor a serva a visí nám od té doby v pokoji u stropu. Z obrázků ani z filmů není poznat, jak obrovský to byl adrenalin, pokusy o start i samotný let. Ještě jednoho pádu si po dvou letech potom užil - když zteřely a praskly gumičky, které byly součástí upoutávacího systému u stropu...
Skutečně vzrušující videa z pokusů o start: Rozpačitá motorová zkouška a zjištění, že model nemá brzdy, Děsivý start s pádem vpravo, Děsivý start s pádem vlevo, Děsivý start, při němž jsem nestihl potlačit model, Velmi neklidný let.